5 כללים חשובים מאוד שיעזרו לכם לקרוא תעודות נכון עם ילדכם

  • 1- שום דבר שרשום בתעודה לא יפתיע אתכם או את ילדכם. אל תעשו מזה דרמה! 
    אתם וילדכם יודעים פחות או יותר מה עומד להופיע בתעודה, סביר להניח שדיברתם על זה כבר קודם וניסיתם לתת לילדכם כלים להתחזק. זה שעכשיו הדברים כתובים, לא אומר שזה ממצא חדש שחייבים להחמיר עם ילדכם לגביו. העבודה צריכה להיעשות במהלך השנה ובמהלך החופש, לא ביום התעודות.
  • 2- ילדים שהציונים שלהם נמוכים ויש להם קושי, גם ככה קשה להם לקבל תעודה שהכישלונות שלהם מודפסים שחור על גבי לבן – אל תגרמו להם להרגיש רע יותר! 
    האמינו לי שגם תלמידים שנראה שהם כביכול מזלזלים בתעודה, עושים זאת מתוך מגננה כדי לא לחוות שוב כישלון, ולא מתוך זלזול אמיתי. תנו להם לשחרר קיטור, תנו להם להתמרד ותנו להם קודם להירגע. אל תקחו את התעודה הכתובה כמנוף לתת להם להרגיש רע עם הכישלון שלהם – זו לא הדרך לגרום להם לרצות להצליח והם מרגישים באמת באמת רע גם ככה.
  • 3- בתעודה יש 2 דברים חשובים מאוד- המילים החמות של המורה שמיועדות ומאפיינות אישית את ילדכם ורק לאחר-מכן מפת דרך של איפה ילדכם נמצא היום מתוך סה"כ הדרך שהוא בוודאי היה רוצה להגיע אליה. 
    אל תקראו ישר את הציונים- חשוב הרבה יותר זה המילים החמות שנכתבו במיוחד עבור ילדכם. קראתם את המילים החמות? חזקו אותו, שבחו אותו על כך שהמורה ראה/תה בו דברים מיוחדים ונפלאים כאלו (גם אם הם נשמעים טרוויאלים) והשתמשו בהן ובציונים הטובים שקיבל (גם בסעיפי ההתנהגות או מקצועות "קלים" יותר עבורו) כדי לצלוח את קריאת הציונים הפחות טובים.
  • 4- אתם יודעים שהתעודה של ילדכם עומדת להיות קשה עבורו? הכינו לו תעודה נוספת משלכם!
    ילדכם הצליח לעשות שינוי רק לאחרונה וזה עדיין לא הצליח להשתקף בציונים? ילדכם מתקשה אבל אתם יודעים שהוא היה רוצה להצליח? ילדכם מנסה אבל עדיין לא מצליח? כיתבו לו תעודה משלכם ושבחו אותו – בכל מקצוע מצאו את הדברים שהוא טוב בהם, כיתבו לו את הערכתכם אליו בדרך שהוא הולך לבית הספר יום יום למרות הקושי וכמה הוא אלוף על כך שהוא עושה זאת, מצאו את האריה שבו וכיתבו לו על זה. האמינו לי, זה יעשה עבורו את הדרך אחרת כשהוא יודע שההורים שלו גאים בו ורואים את הרצון, ההצלחות הקטנות או העשייה שלו.
  • 5- כל ילד רוצה להצליח, לא לכל אחד יש עדיין את הכלים לעשות זאת – תנו לילדכם כלים להצליח. 
    לימדו מה הקושי שלו, מה החוזקות שלו, מה האסטרטגיה הנכונה עבורו, מה מפריע לו היום להצליח ואיך ניתן להתגבר על זה. היו שם בשביל לתמוך ולעזור לו למצוא את הפתרונות לקשיים. אם לילדכם היו את הכלים הנכונים להצליח –
    הוא היה מצליח! (ולא, הוא לא עצלן או סתם לא מתעניין בלימודים). כל אחד רוצה להצליח- אף אחד לא בוחר להיכשל בכוונה! לפעמים אנחנו פשוט צריכים לחזק וללמד כלים נכונים כדי שילד יוכל לפרוח ולהצליח – עזרו לילדכם למצוא את הדרך שלו להצלחה.
  • ובסופו של דבר.. זכרו שלכל דבר שאתם אומרים יש משמעות גדולה עבור ילדכם – חישבו לפני שאתם מגיבים לתעודה ועשו זאת בצורה שהוא לא יצטרך לחשוש מלשתף אתכם בה, אלא יחכה כדי להישען ולהתחזק מתגובותיכם

קישורים נוספים שיכולים לעניין אתכם: 

רבים עם הילדים על שיעורי הבית? הכתבה שתעזור לכם לקדם את ילדכם

 

יש לילדכם הפרעת קשב? מוזמנים לקרוא על התכנית המלאה שלנו לטיפול בהפרעת קשב גם ללא כדורים