איך לנצל את החגים כדי לעזור ולחזק את הילדים – רגשית ולימודית

הילד שלכם מתקשה רגשית, עם בעיות התנהגות או קשיים בלימודים? 5 טיפים מנצחים שיעזרו לכם לחזק את ילדכם רגשית, התנהגותית ולימודית ולהגיע חזק יותר לשנה הלימודים שזה עתה התחילה!

מכירים את התקופות האלו שהמשפחה נמצאת יחד, יש הרמוניה, רוגע, הכל נהדר ונפלא, כולם נהנים, צוחקים ומבלים, הבית נשאר מסודר, הילדים מקשיבים לכם ואפילו ממהרים לצמצם פערים לימודיים, לשחק משחקי קופסה מאתגרים ולקדם את עצמם? אם אתם חלק מאחוז גבוה של משפחות שלילדיהם יש הפרעת קשב, קשיים התנהגותיים, פערים בלימודים ובעיות רגשיות ברמה כזאת או אחרות- אני מניחה שאתם לא מחכים במיוחד לתקופת החגים, אלא יותר לימי הלימודים והשגרה (שנדבר עליהם בפעם אחרת). לפני כמה חודשים ביקשו ממני לכתוב לאתר Ynet כתבה על מהי משפחה עם הפרעת קשב. אחד הדברים שכתבתי, הוא שבמשפחה של ילד עם הפרעת קשב יש בדרך כלל עוד הורה אחד לפחות וילד נוסף במשפחה עם הפרעת קשב. כל אלו, מובילים לכך שתקופות של בילוי משותף בבית, עלולות להיות מאתגרות, מתסכלות ומלאות בכאב. אני רוצה לתת לכם 5 טיפים שיעזרו לכם לנצל את תקופת החגים ובמקום הרגשות והתחושות הקשים, דווקא להצליח לצמוח ממנה ולעזור לילדכם עם הפרעת הקשב לצאת ממנה חזק יותר. אל תשכחו: חפשו את האפליקציה המשפחתית שלנו כדי להמשיך להתעדכן, לקבל טיפים נוספים ועוד- Dr.Shachar באנדרואיד ובאייפון.

טיפ ראשון: שנו את המיינדסט

מה זה אומר? במקום לראות בתקופה הזאת כ'עול' ולחכות שהיא תסתיים, בחרו לראות בה הזדמנות- לזקק לכם על מה חשוב שתעבדו עם ילדכם, על מה חשוב שתעבדו בעצמכם (כמו שליטה בכעסים או זוגיות טובה ובונה יותר), מה עובד פחות טוב במשפחתכם ומהן נקודות החוזק שלכם כמשפחה ושל כל אחד מבני המשפחה. אני ממליצה לא להשאיר את הדברים בראש, אלא ליצור לכם קובץ מסודר ובו מתחת לכל בן משפחה אתם כותבים את הדברים שאתם רוצים לחזק אצלו ומצד שני את החוזקות הנפלאות שלו שגורמות לו ולכם אושר גדול ואותן תרצו להמשיך לטפח (לדוגמה ריצה, נתינה, יכולת ניהולית, סקרנות וכדומה).

טיפ שני: צרו תכנית

תכנית מסודרת מאפשרת לכם להבין איך אתם מקדמים כל אחד מהדברים שבחרתם לחזק אצל ילדכם או אצלכם. כך לדוגמה, אם לאחד הילדים יש קושי ופער במתמטיקה, תוכלו ליצור תכנית בה שלב ראשון אתם ממפים את הנושאים שילדכם צריך חיזוק בו, שלב שני מוצאים סרטונים באינטרנט שמסבירים בצורה טובה כל נושא ויוצרים קובץ מסודר יחד עם ילדכם עם הקישורים לסרטונים ושלב שלישי קובעים לוח זמנים לפי ילדכם צופה בסרטונים, מתרגל ולבסוף עורך לעצמו מבחן. אם מדובר בתחום רגשי או התנהגותי, עברו לטיפ הבא ורק אחר-כך כתבו תכנית מסודרת שתעזור לכם ליצור שיפור.

טיפ שלישי: רגשי והתנהגותי הם מראה של ההורים… התחזקו בהורות ובהרגלים שלכם

התחום הרגשי וההתנהגותי נובעים מקשיים במערכת התפקודים הניהוליים (זאת מערכת שנמצאת באונה הקדם מצחית- אם תשימו יד על המצח שלכם, תוכלו להבין היכן היא ממוקמת) וחלק מהקשיים נובעים גם ממערכת הקשב חלשה, שנמצאת גם היא באותה אונה קדמית. שתי המערכות האלו מושפעות מאוד מההתנהגות ההורית (הזוגיות שלכם, התקשורת שלכם בבית, הרגלים, סדר, תגובות לילדים ועוד). יש מחקרים שמראים שההורים מחמירים את המצב הרגשי וההתנהגותי (כמו גם את הפרעת הקשב) ב-70%!! ואף הורות משובשת יכול גם ליצור קשיים והפרעות רגשיות והתנהגותיות, כמו גם הפרעת קשב (זאת הסיבה שאי אפשר לטפל באמת בהפרעת קשב ולצמצם אותה בלי שההורים עוברים הדרכת הורים מקיפה שממוקדת בשיפור ההורות והזוגיות בדרך שתצמצם את ההפרעה של ילדם). מה זה אומר? זה אומר שאתם צריכים קודם לבדוק את עצמכם- איך אתם שמים גבולות, איך אתם מגיבים לילדכם, האם אתם ציניים, האם אתם כועסים או מתאכזבים מילדיכם כשהם טועים, האם אתם לוחצים עליהם להצליח, האם אתם מענישים אותם באופן פוגעני או משפיל, האם אתם כזוג מתקשרים בדרך לא מכבדת, האם את שתלתניים, האם אתם מתווכחים בנוגע לילדם מולם, האם אתם מבטלים אחד את השני מול הילדים, האם יש לכם הרגלים טובים ובריאים ועוד ועוד שאלות שיכולות להראות לכם את המקור לקשיים של ילדכם. עשו לכם רשימה של הדברים שעליכם לדייק ואז צרו תכנית פעולה. תוכלו להיעזר בספר הילדים שלי 'אימפה רומפה והכעס עובר' שעוזר לילדים להתגבר על קשיים רגשיים והתנהגותיים (ועל הדרך גם להורים) או בתכנית הטיפול המקוונת של זוגיות והורות מנצחות או הטיפול המלא בהפרעת קשב לילדים ללא ריטלין.

טיפ רביעי: אל תעמיסו- צעדי דרדס עושים את אותה הדרך

אחד המשפטים הידועים שלי הוא "גם צעדי דרדס עושים את אותה הדרך". אתם לא חייבים לרוץ ספרינט, לשנות הכל ומהר או לתקוף בכל החזיתות. אל תעמיסו- לכו בצעדים קטנים, העמיקו בשינוי, דייקו את הדרך ועופו על עצמכם בכל שינוי קטן והצלחה קטנה שצברתם כהורים או אצל ילדכם- זה ישפר לכם ולהם את המוטיבציה ואת הרצון להמשיך לצעוד!

טיפ חמישי: לימדו מטעויות בדרך ובחרו להתמיד!

הרבה הורים מנסים ללמד או לעזור לילדיהם או ליצור שינוי כלשהו בבית, אבל שניה אחרי שמשהו לא הולך- הם מוותרים. כל שינוי לוקח לו להיטמע במוחנו בין 21 ל-66 ימים- כאשר צריך להוריד את התקופה שאתם לא מדייקים בשינוי!  היו עקביים, לימדו מטעויות, לכו צעדי דרדס, ראו בזה שינוי אורך חיים ותיהנו מהדרך. משפט שלי מתוך חוכמת האמר"ת שיכול להזכיר לכם ליהנות ולהיות סבלניים לדרך הוא- "טעויות הן חלק מהדרך, בדיוק כמו קל, בדיוק כמו קשה, בדיוק כמו הצלחות- אל תפסיקו ללמוד, להתקדם ולעשות!"

חג שמח ושנה טובה!