למה ילד מתנגד וכועס כשהוא לא מקבל את מה שהוא רוצה או כשמשהו לא הולך לו ואיך תעזרו לו, ODD

למה יש ילדים שמסרבים, מתנגדים ומתקשים לקבל דעה או רצון שונים משלהם, מהי ODD ואיך לכם ההורים יש השפעה על חומרתה של ההפרעה

ב-1976 הוציא לאור יצחק אבנון את ספרו 'דובי לא לא', שמספר על דובי שמתנהג לא יפה, לא מקשיב לאימו ועם קשיים התנהגותיים, אשר מקבל עונש על התנהגותו, כך שהדבר היחידי שיוכל להגיד היא המילה "לא". הספר הזה, הוא אחד הקשים ביותר מבחינתי, כמי שעובדת עם ילדים והורים רבים לילדים עם הפרעת התנהגות מרדנית-מתנגדת (בשמה הלועזי ODD- Oppositional Defiant Disorder). הפרעת ההתנהגות הזאת גם היא הפרעה שקופה- שכן הילד נראה תקין לגמרי, ללא מוגבלויות, אך למעשה ישנה נכות שקופה במוח שגורמת לזה שכל פעם שהילד נתקל ברצון, צורך או דעה שאינם זהים לשלו- המוח מגיב כמו מגנט הפוך ודוחף את הדעה, רצון או בקשה (ולכן נחשב מרדן ומתנגד, בדומה לדובי לא לא). ההפרעה הזאת מגיעה פעמים רבות עם הפרעת קשב וריכוז (או בשמה העדכני והנכון יותר- הפרעת קשב והיפראקטיביות). אז איך מטפלים ואיך מתמודדים? בכתבה הזאת ובנוספות אחריה אגע כל פעם בנקודה אחרת שתעזור לכם להבין, להתמודד ולעזור לילדכם בצורה טובה יותר. הפעם אגע בנושא חשוב מאוד: מהי ODD, הפרעת התנהגות מרדנית-מתנגדת, מהם האזורים במוח שאחראיים עליה ואיך לכם ההורים יש השפעה על חומרתה.

קודם כל בואו נבין מה קורה במוח:

הפרעת התנהגות מרדנית מתנגדת (ODD) נובעת מקשיים בדרך-כלל של שלוש מערכות והתקשורת בניהן: מערכת התפקודים הניהוליים (EF), מערכת הקשב ואזור האמפתיה הקוגניטיבית במוח (האזור שעוזר לנו להבין ולהיות אמפתיים לאדם אחר וכן להבין כיצד הדברים שאנחנו עושים או אומרים משפיעים על הצד השני). חולשה של אזורים אלו והתקשורת בניהם מניבה את הפרעת ההתנהגות המרדנית מתנגדת (כמו גם את ההפרעת ההתנהגות התוקפנית). כדי להבין זאת טוב יותר תתארו לכם שבמוח יש את מערכת התפקודים הניהוליים שאחראית לשים ברקס לרגשות כדי שלא יציפו אותנו ויגרמו לנו להיות אמוציונאליים (ללא רציונל- היגיון), יש אזור שאמור לאותת לנו איך להתנהג כלפיי אדם כלשהו בדרך שלא תפגע בו ויש את מערכת הקשב שבין היתר, אמורה לאפשר לנו לעכב תגובות (ההיפך מאימפולסיביות) ולהיות מודעים לעצמנו. עכשיו תתארו לכם ששלושת המערכות האלו חלשות ולא מתקשרות אחת עם השנייה טוב- זה אומר שאנחנו לא מסוגלים לעצור את הרגשות שלנו ולכוון אותם, לא מודעים לעצמנו וקשה לנו להבין מה פוגע ולא פוגע באחרים (גם אם אמרו לנו אלף פעמים קודם לכן). זהו ילד עם הפרעת ODD  לא מטופלת שהמוח שלו עוד לא התחזק.

מה גורם לאזורים במוח להיות חלשים ואיך לכם ההורים יש קשר לזה

תינוקות נולדים עם מוח התחלתי (מהווה 20-30 אחוז מהמוח של אותו תינוק בגילאים המבוגרים) אשר התפתחותו התקינה מושפעת מהסביבה אליה הוא נחשף- בית, מסגרת חינוך ובגיל ההתבגרות גם חברתית. מה שאומר, שאם ההורות והזוגיות לא תקינות או לא מתפקדות בצורה טובה (עם כלים נכונים וטובים), ההורים עלולים ליצור שיבוש בהתפתחות התקינה של המוח ולגרום או להחמיר הפרעת קשב, הפרעות התנהגות ועוד. סתם בשביל העניין- יש מחקרים לא מעטים שמצאו שהורות משובשת וחשיפה נמוכה מידי לדברים שחשובים להתפתחות הילד, יכולות אף לגרום לפיגור סביבתי אצל ילדים שנולדו עם מנת משכל תקינה- תבינו כמה אנחנו ההורים משמעותיים להתפתחות של ילדינו!

חוסר גבולות, גבולות שהורים שמים בצורה לא נכונה, ציניות, תקשורת לא מכבדת, הורים שחוזרים על הבקשות שלהם לילד כמה פעמים, הורים שמבטלים אחד את השני מול ילדיהם, הרגלים לא נכונים, זמן מסך רב, פתיל קצר של ההורה, צעקות של הורים בבית, תזונה לא נכונה ועוד ועוד- הינם חלק מהגורמים הסביבתיים שנמצאו כגורמים להפרעה מתנגדת ומתריסה אצל ילדים.

איך מטפלים ב-ODD?

אחד הדברים היפים בשני העשורים האחרונים, הוא שאנחנו יודעים איך לשפר ולחזק מערכות שונות במוח, בניהם את מערכת הקשב, מערכת התפקודים הניהוליים ואת אזור האמפתיה הקוגניטיבית- שלוש המערכות שאחראיות על ההפרעה. איך עושים את זה? הטעות הרווחת של הורים ופעמים רבות של אנשי חינוך, היא שהטיפול הוא על ידי כדורים- פה המקום לתקן זאת: כדי לטפל בהפרעת התנהגות והפרעת קשב אין צורך בכדורים- יש צורך בתהליך משפחתי שכולל את ההורות, הזוגיות, יתר הילדים והילד עצמו. זהו תהליך רגשי-קוגניטיבי במהלכו ההורים לומדים לדייק את הזוגיות וההורות שלהם כדי שלא יחמירו את ההפרעה (כלומר לא יחלישו את האזורים השונים במוח ויגרמו לשיבוש בהתפתחות התקינה של האזורים) וילמדו ליצור סביבה ביתית שמעודדת התפתחות תקינה, חיזוק המוח וצמצום משמעותי מאוד של ההפרעה ועד יציאה מההפרעה בכלל.

בכתבות הבאות אנסה לתת לכם טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם ילדים עם ODD ולעזור להם להתחזק. רוצים לעזור לילדכם כבר היום?

מוזמנים להיעזר בספר הילדים שלי 'אימפה רומפה והכעס עובר'

בתכנית המקוונת לזוגיות והורות מנצחות

או בתכנית המלאה לטיפול בהפרעת קשב אצל ילדים ומבוגרים, שכוללת הדרכת הורים מלאה, אתר תרגול לילדים והדרכה מקוונת קבוצתית ומתקדמת גם בהפרעת קשב וגם ב-ODD וקשיים רגשיים.