להתגבר על הפרעת קשב אצל מבוגרים

המחקרים מראים שמבוגרים עם הפרעת קשב סובלים יותר מהדברים הבאים: 

  1. מוסחות גבוהה
  2. קושי להתרכז לאורך זמן
  3. רמת אושר נמוכה יותר
  4. תחושת מסוגלות נמוכה יותר
  5. קשיים במודעות עצמית
  6. חוסר טאקט
  7. קשיים בהתארגנות
  8. חוסר יציבות במקום העבודה
  9. טעויות של חוסר תשומת לב
  10. פעמים רבות מתקשים לשים לב כשמישהו פונה אליהם, עד שקוראים להם מספר פעמים או מפנים את תשומת ליבם
  11. בגידות במערכות יחסים
  12. קושי בניהול משימות (להיכנס אליהן, לסיים אותן או להבין איך לבצע/לנהל אותן). 

אלו רק חלק מהקשיים הנפוצים, שגורמים בין היתר גם לתחושת חוסר מימוש עצמי ולקשיים בזוגיות. בנוסף, מחקרים רבים מראים שמבוגרים, אשר טופלו בעיקר על-ידי תרופות, סבלו גם הם מהקשיים הללו, לעומת מבוגרים שלמדו לחזק את מערכת הקשב והתפקודים הניהוליים, אשר התגברו משמעותית על הקשיים. 

מתוך המחקרים הרבים בתחום שיפור תפקודי המוח מאוניברסיטאות בארץ ובעולם, ומתוך הניסיון שלי ב-20 השנים האחרונות כמטפלת ומרצה להכשרת מטפלים ומורים מקדמים, אני יכולה לשקף את התהליך שעובר אדם בוגר שלומד בפעם הראשונה כיצד לכוון את המוח שלו, לווסת את הקשב שלו ולשפר את התפקודים הניהוליים. 

התחושה הזאת גם לא זרה לי, היות ועברתי את התהליך בעצמי כשנפגשתי באוניברסיטה לפני 21 שנים עם התחום של שיפור תפקודי המוח. 

התחושה המשמעותית היא של אונים, שליטה, הזדמנויות, פתאום צומחת ההבנה שאפשר לעשות הרבה דברים בצורה טובה. ההבנה שאתה לומד מידי יום להצליח יותר ויותר ולשלוט על הדברים, מרגישה שהכל אפשרי והכל פתוח לך. 

אז איך עושים זאת?

  1. מודעות- יש חשיבות רבה להבנת ההפרעה, מהי כוללת, מה התסמינים, מה מבין הדברים שאתם חווים קשור להפרעה. 
  2. מודעות 2- היכולת להבין ולקשר כל קושי למערכת שאחראית עליו במוח. כך לדוגמה ההבנה שמוסחות רבה היא תוצאה של תת מערכת הקשב הסלקטיבי במוח. 
  3. אחרי שמבינים מהם הקשיים, הדבר הבא הוא שחשוב שתדעו שכל קושי כמעט שאתם חווים אפשר לתרגל ולשפר. אין פה קסמים וזה גם לא תהליך של כמה ימים, אבל הוא תהליך שמשנה חיים. אחת האפשרויות היא לחפש חומרים ברשת המקצועית (מאמרים ומחקרים) שמנגישים תרגילים שונים, להתמקד בכל פעם בתרגיל אחד לתקופה- וכשרואים את השיפור להוסיף תרגיל נוסף. האפשרות השניה, היא לטפל באמצעות מומחי קשב ושיפור תפקודים מוחיים. 

התכנית שלנו- המקוונת והפיזית במכון (כל אחד והעדפתו האישית- שתיהן נהדרות), כוללות הנגשה של כל מה שצריך כדי לשפר את מערכת הקשב והתפקודים הניהוליים. בתכנית המקוונת לדוגמה, בכל שבועיים נפתח תרגיל חדש בו מתמקדים בשבועיים קדימה (אפשר לקחת גם יותר זמן) אשר אחריהם ממלאים שאלון התקדמות ועוברים לסרטון עם התרגיל הבא. 

הסרטונים מחולקים לקטגוריות, כאשר בכל פעם עובדים על תחום נוסף בחיים. תוכלו לקרוא על התכנית כאן.

בכל מקרה- זכרו, בדומה ללמידת שפה חדשה, שיפור זיכרון, לימוד נגינה בגיל מבוגר- כך גם ללמוד כיצד לווסת קשב ולשפר את התפקודים הניהוליים שלנו אפשרי- אל תתפשרו על החיים ועל הקשיים, תלמדו לנצח אותם!