השפעת ההורים ובית הספר על הפרעת קשב

השפעת הסביבה על הקשיים שהפרעת הקשב יוצרת/ ד"ר קורל שחר

אחד מתוך מחקרים רבים וחשובים המעידים על ההשפעה שיש לסביבת הילד על גובה התסמינים של הפרעת הקשב והיכולת שלו להצליח, הינם מחקרם של באבאני ועמיתיו (2018). המחקר מראה כי באמצעות הורות מודעת וקשובה ושינוי הסביבה הביתית והתקשורת בין ההורים ובין ההורה לילד, יש אפשרות לשפר משמעותית את מצבו של הילד, להקטין משמעותית את התסמינים של הפרעת הקשב ולמעשה ליצור שיפור בדרך שמוחו פועל ומתבטא.

ממצאים אלו מצטרפים למחקרים נוספים, אשר בוחנים באותה מידה את השפעת הסביבה של הכיתה או הגן על תסמיני הפרעת הקשב והיכולת של צוותים חינוכיים ליצור שינויים בתפקודים המוחיים של הילד.

מתוך מחקר זה ונוספים, בחרתי לתת לכם כמה כללים חשובים:

  1. צעקות מחמירות אימפולסיביות ומחלישות את בקרת הקשב (תת המערכת המנהלת של מערכת הקשב).
  2. כשהילד מוצף- כניסה לוויכוח איתו רק תחליש את התפקודים המוחיים ותחמיר את הפרעת הקשב והקשיים הרגשיים שמלווים אליה. חשוב לתת לו להוריד מוצפות ורק אז לדבר (תוכלו להיעזר בספר הילדים שלי 'אימפה רומפה והכעס עובר' לשיפור וויסות רגשי אצל ילדים- לחצו כאן לרכישה).
  3. ההסתכלות על הילד כ'עושה בכוונה', 'מזלזל', 'בשליטה' מפריעה מאוד למבוגר לעזור לו להתקדם. ילד תמיד רוצה להצליח, ילד לא תמיד יודע איך לעשות זאת היות ויש לו נכות שקופה במוח- מערכות מוחיות חלשות יותר (בדוגמה להפרעת תקשורת ונכויות פיזיות שבולטות לעין).
  4. המוח של הילד הינו גמיש (גם של מבוגרים)- כל מילה של המבוגר, עוצמת הרעש בסביבה, הדרך שבה אתם מתקשרים וכל גירוי אליו אתם חושפים את הילד, יש בו משמעות עצומה להחלשה או חיזוק של המוח.
  5. חשוב לבנות מיומנויות אצל הילד בצורה הדרגתית ויחד איתו, ולזוז ממנו ולתת לו לפעול בצורה עצמאית לגמרי, רק לאחר שאנחנו יודעים שהילד רכש את המיומנות הזו.

ובאופן כללי, זכרו, כפי שאני תמיד אומרת- לא חייבים להתפשר על החיים, אפשר לנצח בהם! לימדו והבינו מה משפיע על מוח ילדינו, כדי שתוכלו לעזור להם טוב יותר לנצח בחייהם!

 

Behbahani, M., Zargar, F., Assarian, F., & Akbari, H. (2018). Effects of mindful parenting training on clinical symptoms in children with attention deficit hyperactivity disorder and parenting stress: Randomized controlled trial. Iranian journal of medical sciences43(6), 596.‏

 

התכנית שלנו 'נוירו-פדגוגיה מקדמת' נמצאת במאגר התכניות של משרד החינוך- תחת תכניות הכלה והשתלבות. רוצים לשמוע עליה יותר? מוזמנים ליצור איתנו קשר!