חיזוק מיומנויות חברתיות אצל ילדים ונוער

הורים אהובים, 

אחד הדברים הקשים ביותר עבור ילדים והורים, היא ההרגשה שהילד/ה
מתקשה להצליח מבחינה חברתית. זה כואב מאוד גם לילד/ה וגם להורה
והתחושה היא לרוב, שאין הרבה מה לעשות. 

אני רוצה לעודד אתכם- יש לנו המון מה לעשות!

לפניכם מדריך שיעזור לכם להבין טוב יותר את מקור הקושי של ילדכם
ומשם לעזור לו/ה להתחזק חברתית ולהיות מאושר/ת יותר. 
אם אתם מרגישים שילדכם צריך מעבר למדריך- 
אני מזמינה אתכם לשריין לו/ה מקום בקבוצה החברתית שלנו במכון, 
שמתאימה לגילו (הקבוצות מחולקות לפי גילאים). הקבוצות שלנו כוללות גם עבודה עם הילדים,
חיזוקם והעצמתם (עבודה בקבוצה ותרגולים שהילדים מבצעים ביום יום החברתי שלהם)
וגם הדרכה לכם ההורים כדי שתדעו לתמוך בצורה הטובה ביותר בילדכם ובקידומו/ה. 
תוכלו לתפוס לילדכם מקום בקבוצה בלחיצה כאן.

תיהנו מהמדריך, 
באהבה, ד"ר שחר

 

כך תחזקו את ילדכם חברתית: 

  1. חפשו את המקור לקשיים- אחד הדברים שחשוב שתעשו הוא להיות אמיתיים, כלומר להבין מה באמת המקור לקשיים החברתיים של ילדכם. 
    יכול להיות מאוד שהמקור הוא קושי של ילדים אחרים בכיתת ילדכם, אבל יכול להיות מאוד שהמקור הוא בקושי רגשי של ילדכם. ברגע שמבינים מה המקור, הרבה יותר פשוט לקדם את הילד/ה. מקור יכול להיות קושי בוויסות רגשי כמו קושי בשליטה בכעסים, היעלבויות מרובות, חוסר ביטחון עצמי, דפוסי חשיבה שליליים וכדומה. קושי נוסף יכול להיות קושי בהבנת ופיענוח נכון של מצבים חברתיים. 
    יחד עם זאת, מקור נוסף לקושי יכול לנבוע מקשיים רגשיים של ילדים וילדות בכיתת ילדכם וקושי של ילדכם לשים גבול ברור, להתרחק, לבחור חברים בצורה נכונה (או קושי של בית הספר לטפל בקשיים של ילדים אלו וכדומה). 
  2. טיפול במקור הקושי- אם הקושי הוא בוויסות הרגשי לדוגמה של ילדכם, חשוב מאוד לקדם אותו מבחינת וויסות רגשי. ללא טיפול נכון בוויסות רגשי וקידומו רגשית והתנהגותית, לא משנה מה נעשה, יהיה לו/ה קשה חברתית. הורים רבים מגנים על ילדיהם ומתעלמים מקשיים רגשיים והדבר מקשה על הילד להתקדם, מכיוון שהוא מתחיל לתפוס את עצמו כקורבן ללא יכולת שינוי של המצב. חשוב ממש שתזהו אילו מקומות חשוב לחזק אצל ילדכם. לעיתים, ילדכם נהדר ממש, טוב לב, רגיש, נעים, אבל המקור הוא קושי של ילדכם בשימת גבולות לאחרים– במקרים כאלו חשוב שתלמדו אותו/ה מתי ואיך נכון לשים גבולות, מתי נכון לנסות לתקשר ולשתף ולפתור את הקשיים עם הילדים שאיתם יש קושי וכדומה. אל תטשטשו את הקושי- חשוב ממש לזהות אותו ואז להתמקד בבניית המיומנויות שחשובות כדי לתמוך בשינוי החברתי. במידה ויש קושי חיצוני בעיקר או בלבד- כלומר ילדים עם קשיים שנטפלים לילדכם ללא שום סיבה,  חשוב לטפל הן מול הצוות החינוכי (ובמידה הצורך מול העירייה/מועצה) והן בחיזוק ילדכם. 
  3. מלמדים את הילד להתמודד- יש חשיבות גדולה בכך שלא תעטפו את הילד, תדברו עם הורי חברים עבורו או עם הצוות החינוכי, אלא תלמדו את ילדכם להתמודד. התמודדות כוללת את היכולת לתקשר, לפתור בעיות עם חברים, לעמוד על שלהם, להתגמש שצריך, לשתף את הצוות החינוכי כשצריך וכדומה. 
  4. וודאו שהבית מספק לילדכם מסגרת חיובית לצמוח בה ולפתח בה מיומנויות רגשיות וחברתיות- ביקורת, השוואה בין אחים, בקשה לוותר עבור אח קטן, ריבים קולניים או לא נעימים בין ההורים, כל אלו ועוד יכולים להקשות על פיתוח ביטחון עצמי, מיומנויות חברתיות ולמידה של עמידה על שלי עבור הילד. חשוב לשים לב לאלו ובמקביל להעצים את ילדכם וללמד אותו לתקשר (בזמן ריב בין האחים), לעמוד על שלו, להתגמש כשצריך, לדעת לשים גבולות לאחר, ללמוד לראות בעצמו את הדברים הנהדרים בו ועוד. כל אלו יתמכו משמעותית בחיזוקו החברתי והרגשי. 

רוצים שנחזור אליכם לגביי קבוצות חברתיות או טיפול? מלאו פרטיכם ונחזור בהקדם