זמן תעודות- כך תהפכו אותן לקרש קפיצה

יש תלמידים רבים, ופעמים רבות גם הורים, שזמן התעודות מהווה עבורם תזכורת כואבת לחוסר הצלחות, לקשיים, ללחצים ולריבים. כמחנכת לשעבר, יועצת חינוכית ומי שמטפלת בעשרות ילדים ומתבגרים מדי שנה סביב הפרעת קשב ולקויות למידה, אני רוצה לתת לכם כלים חשובים לדרך בה תוכלו להפוך את זמן התעודות לקרש קפיצה. 

1- קודם כל- שבחו המון!

ילדים שמתקשים בלימודים, חווים את התעודות בצורה שלילית. הם רואים בתעודה ככישלון שכתוב שחור על-גבי לבן והם יודעים שהם מאכזבים אתכם ואת עצמם. שבחו אותם המון! הורידו את הלחץ מהתעודה ותנו להם את ההרגשה וההבנה שאתם יודעים כמה הם רוצים להצליח וכמה הם מנסים (גם כאלו שנראה שהם מנסים פחות). אפשרו להם לראות בהישגים שכתובים בתעודה כמשהו זמני שאפשר לשפר ולשנות. תנו להם את ההרגשה שהכל בסדר, שאתם גאים בהם על העבודה שלהם ושתעזרו להם למצוא את הדרך הנכונה להגיע ליעדים שלהם.  

2- אל תתייחסו אל התעודה כמשהו מוחלט- הפכו אותה למפה!

התעודה מרכזת בצורה מסודרת את המקום בו ילדכם נמצא כיום בכל מקצוע. שבו עם ילדיכם וראו בתעודה כאפשרות לקרש קפיצה. חשוב שהם ידעו, וגם אתם, שהתעודה זה לא מבוי סתום, זוהי נקודה שממנה אפשר לעלות ולהשתפר.
קחו כל מקצוע, דברו על עליו- על החוזקות והקשיים שילדכם מרגיש בו
ורכזו הכל על דף. עזרו לילדכם ליצור בכל מקצוע מטרה אליה הוא רוצה להגיע במחצית השנייה.  

3- קבעתם מטרות? עכשיו הגיע הזמן לצעדים בדרך

אחרי שקבענו מטרה, אנחנו צריכים לבחון מהם הצעדים שאנחנו צריכים לעשות כדי להגיע לכל מטרה בנפרד. רבי מלל (כמו שפה,  היסטוריה וגאוגרפיה) בדרך-כלל כוללים קשיים דומים, כדוגמת קריאה והבנת הנקרא. כך למשל, נוכל לאחד כמה מקצועות למטרה אחת- להשתפר בהבנת הנקרא ויכולת מענה על שאלות. כדי להשתפר באלו צריך להבין מה גורם היום לקושי ואיך ניתן להתגבר עליו. פעמים רבות הילד ידע לענות על-כך בעזרת התיווך שלכם, פעמים אחרות תצטרכו להתייעץ עם המורה, היועצת או מומחה/ית. עשו זאת יחד עם ילדכם- למדו אותם כיצד מזהים קשיים ומחפשים פתרונות. 

4- הבנתם מהם הצעדים הנחוצים? הגיע הזמן לתכנן!

קחו את המטרות והצעדים ההכרחיים ובנו תכנית פעולה. קבעו סדרי עדיפויות וזמנים לכל צעד. כך לדוגמה, אם ילדכם מתקשה בחשבון בנושאים מסוימים, קבעו יחד לוח זמנים לעבודה וחיזוק של כל אחד מהנושאים. ניתן לעשות את על-ידי הבנת העקרונות של כל אחד מהנושאים , תרגול ומבחן עצמי מסכם (בתחילת כל נושא בספר מופיעים הסברים ודוגמאות שניתן להיעזר בהם). 

 5- תחגגו!

תחגגו את סיום המחצית, גם אם התעודה לא כמו שילדכם ואתם הייתם רוצים שהיא תהיה. תחגגו את סיום בניית תכנית הפעולה שיצרתם, תחגגו השגת צעדים קטנים במהלך התכנית שלכם ותחגגו את שיתוף הפעולה והמוטיבציה של ילדכם-העצמה גורמת לשיפור במוטיבציה, בביטחון העצמי, בתפיסת המסוגלות ובמשפרת את העשייה. 

זיכרו- כל ילד רוצה להצליח, לא לכל אחד יש עדיין את הכלים לעשות זאת!

 

הפרעת קשב וריכוז? בעיות התנהגות  או חרדות?

כבר אין צורך לרוץ בין מטפלים שונים- הכל מרוכז במקום אחד!

אני מזמינה אתכם לטיפול שכולל הערכה מקדימה אשר מדייקת את הפרופיל הקשבי והתפקודי של הילד, הדרכת הורים מקיפה, אימונים קשביים וניהוליים, אסטרטגיות למידה, קידום מיומנויות רגשיות וחברתיות ועוד! 

 
קורל שחר, יועצת חינוכית ומשפחתית (בעלת M.A ובימים אלו מסיימת את הדוקטורט בתחום), מדריכה פדגוגית ומרצה בתואר שני. 
– מטפלת בהפרעת קשב ולקויות למידה
–  מטפל בחרדות, בעיות רגשיות והתפרצויות זעם אצל ילדים 
– מדריכת הורים
קליניקה: מודיעין